Nybliven mammas verklighet.

Nu tänkte jag berätta lite, inte gnälla, utan berätta hur jag har upplevt det här halvåret som nybliven mamma.
För det första.. det är inte bebiskilon som sitter kvar efter ett halvår.. dom försvann efter en månad. Är du fortfarande fet så har det med din kost att göra.

För det andra.. eller det första som händer. Förlossningen. Aj som fan. Och sen ska man repa sig. 40 stygn i härligheten, både inne & ute, blödning i en spräckt blygdläpp. Blir sittandes på en kudde i soffan i 3 veckor. Blir buren till toaletten. Kissa är ett helvete.

Amningen. Brösten blir som medecinbollar efter 3 dagar, bröstvårtorna blöder, varar, spricker. (Blev bättre efter 2-3 veckor) Biter sig i tungan för att inte skrika bebisen i örat när han äter. Och det gör han, varannan timma, i 3 månader. Även på nätterna. Nu äter han var tredje timma, på natten får jag en paus ibland, 4-5 timmar, men han vaknar och är ledsen så man måste ändå gå upp, trösta.

Oro. Måste ha blöjor. Han blir inte mätt. Han kommer dö i sömnen. Han är för kall. Han är för varm.
Efter 2 veckor blir han förkyld. Sitter med honom på mig om nätterna, så han kan andas bättre. Gråter när han snorar. Det är mitt fel.

vid 3 månader får han exem, får tid hos läkaren. Komjölk ska jag utesluta. Har hållt på med den där jävla dieten tills för en månad sen. Nu ska jag börja igen. Dante reagerade på mjölkersättning och glass förra veckan.

Att bli väckt var tredje, fjärde timma i ett halvår sätter sina spår. Jag har fått en släng av alzheimers, glömmer saker hela tiden. Om det skulle hända att Dante inte vaknar en natt, utan sover fridfullt så vaknar jag endå. Tänk om han har dött.

Svettningar på grund av ammningen. Jag känner hur det kommer krypandes när han börjar bli hungrig. I kön på Lindex, dom tror nog jag har snott nått som jag svettas. När man är halvvägs upp i en trapp, folk tror jag har världens sämsta kondition.

Håret, mitt jävla hår. Det har växt mer än nånsin. Ena dagen är det mjukt, glänsande, volym till max. Andra dagen ser det ut som att jag har en kondom på huvudet. Dränkta katter blir avundsjuka.

Och så sitter man och vill ha en unge till..




Kommentarer
Postat av: Maria

Mitt i prick! Kram

2011-09-23 @ 22:19:48
URL: http://mariacn.blogg.se/
Postat av: Catrin

Känner igen mig när jag fick Fille :)

2011-09-24 @ 08:37:49
Postat av: Lotta Persson

Så sant så =)

Men du är go och fin som du är =) Kraaaam

2011-09-24 @ 12:14:33
Postat av: Maria larsson

Känner igen mig i de du skriver. Men ändå skaffade jag tätt mellan barnen,så de va 3 år sen vi hade en hel natt hemma, men helt sjukt hur man kan vänja sig=) men helt fantastiskt vilken glädje dom har av varandra=) intensivt men man får igen de till tusen=) Söt liten kille ni har! Styrke kramar till mamma Frida!

2011-09-24 @ 18:02:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0